Octavia od BMW - to je karosářská verze řady 3 označovaná jako Gran Turismo. Jde o pětidveřový liftback, který vnějšími a vnitřními rozměry výrazně převyšuje ostatní varianty BMW řady 3 i většinu konkurentů ve střední třídě.
Design
O ošklivosti nového BMW řady 3 GT jsem toho před testem četl tolik, že by se jeden bál, odkud na něj v garážích vybafne kříženec Ssangyongu Rodius a Dacie Solenza.
Nic takového se samozřejmě nekoná. Záď sice vypadá trochu asijsky a ikona automobilového designu se z ní určitě nestane, ale příď se od klasické trojky prakticky neliší a ani silueta vozu připomínající kupátko mne rozhodně neuráží. Celkově jde o auto na první pohled velké až monumentální, kombinující geny agresivity s praktičností. Spoustu lidí při testu zaujalo a většině se stejně jako mě i líbilo.
Jak už to u nových bavoráků bývá, tak se design modelu mírně liší podle zvolené výbavové linie. Testovali jsme verzi Modern Line, ke které patří všechny obrázky pod začátkem této kapitoly. A níže nabízíme i další verze.
Trochu jsem nepochopil bezrámové dveře - asi mají podpořit siluetu kupé. K praktickému vyznění auta se podle mě moc nehodí, na druhou stranu ale nejsou zdrojem žádných pazvuků nebo jiných nepřístojností.
Ze zádi vyjíždí při rychlostech nad 110 km/h spojler, který má zlepšovat přítlak a tím pádem jízdní vlastnosti auta v zatáčkách. Zpět se vrací při sedmdesátce. Dá se ovládat i tlačítky ve dveřích. Dobrá frajeřinka, pokud chcete svádět buchtu za vámi na semaforech.
BMW se nebojí většího množství tvrdých plastů. Ty vypadají mnohem lépe než u konkurence a perfektně sedí.
Odhlučnění kabiny patří k vůbec nejlepším mezi všemi auty.
Praktičnost
BMW 3 Gran Turismo vyrostlo proti sedanu o značných 20 cm na délku a patří tak se 4,82 m k obrům střední třídy. Na Škodu Superb ztrácí centimetr.
Rozvor neboli vzdálenost mezi nápravami narostl proti trojkovému sedanu o 11 cm na 2,92 m, v rámci střední třídy nemá konkurenci a neztratil by se ani o kategorii výš. Z toho vyplývá, že prostornost kabiny nebude na rozdíl od běžného BMW řady 3 zralá ke kritice.
Když jsem si poprvé sedl na zadní místa, tak jsem konstatoval, že Superb má konečně konkurenta z hlediska místa na nohy. Nakonec tu kolega naměřil o 6 cm méně než u jezevčíka od Škody, ale všechny ostatní soupeře 3 GT drtí. Podle naší metodiky překonává o 4 cm i větší sedan řady 5.
Místo na kolena by vyhovovalo i dvěma dvoumetrovým tvorům, ten vzadu by se ale nevešel na hlavu. Nebo by alespoň nesměl sedět vzpřímeně a s hlavou v opěrce. Pokud jsem totiž tohle udělal, tak mi mezi stropem a hlavou moc nezbývalo a to měřím jen 174 cm. Z tohoto hlediska patří BMW 3 GT mezi sedany a liftbacky střední třídy k nejhorším. Vzhledem k přebytku místa na nohy ale není problém se v opěradle trochu sesunout.
Ceník
318D1 071 200 Kč
motor: turbodiesel , objem motoru: 1995 cm³ , výkon motoru: 110 kw , pohon zadní nápravy , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 225/55 R17
330I XDRIVE1 310 400 Kč
motor: benzinový s turbem , objem motoru: 1998 cm³ , výkon motoru: 185 kw , stálý, nebo přiřaditelný pohon všech kol , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 225/55 R17
335D XDRIVE1 557 400 Kč
motor: turbodiesel , objem motoru: 2993 cm³ , výkon motoru: 230 kw , stálý, nebo přiřaditelný pohon všech kol , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 225/55 R17
Motor
Motory částečně kopírují nabídku sedanu řady 3, i když nejsou v nabídce všechny verze. Jejich parametry jsou logicky o něco horší - s mohutnější karoserií mají více práce, a tak narostla spotřeba a zhoršila se dynamika.
Převládají čtyřválce dopované turbem. Nechybí ale ani šestiválce nebo pohon všech kol xDrive.
Turbodiesely dělají kromě základní verze 318d z BMW 3 GT nadprůměrně dynamické auto v konkurenci ostatních sedanů a liftbacků střední třídy s naftovým motorem. Nejslabší verze se ale pro změnu objevuje v popředí žebříčku úspornosti. Žádný z naftových motorů není vyložený žíznivec.
Benzinový šestiválec 335i a dvojitě přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec 328i se usadily na špici z hlediska dynamiky. Navíc druhý jmenovaný motor patří zvlášť v kombinaci s osmistupňovým automatem a pohonem zadní nápravy spolu s verzí 320i s podobnou specifikací k velmi úsporným agregátům. Úplným žroutem ale není ani šestiválec.
Spotřeba paliva
Na strmých belgických okreskách, které i30 zavedly mimo jiné na okruh ve Spa (na fotce), už šestnáctistovka potřebovala zhruba o litr víc. Sedmilitrová spotřeba platí i pro dálniční přesuny – v případě, že dlouhodobě držíme obvyklých 130 km/h. Takto jde například dojet z Lucemburku až do Prahy (700 km) a využít tak naplno výhodu levného lucemburského benzinu.
Průjezd přes Německo ale umožňuje vyzkoušet i podstatně vyšší rychlosti. Hyundai udává maximum 195 km/h a s trochou trpělivosti může rychloměr opravdu líznout dvoustovku. Jako dlouhodobě udržitelná rychlost se ale ukázalo 180 km/h, které středně zatížená i30 dokáže snadno držet i do kopce.
Hyundai je i ve vysokých rychlostech směrově stabilní, navíc se ztrácí relativní hlučnost motoru, která je nejvýraznější mezi 140 a 170 km/h. Samozřejmě ale není nic zadarmo, a tak je potřeba počítat s průměrnou spotřebou 11 l/100 km. To je o polovinu víc než při běžnější stotřicítce…
Řízení
Testoval jsem auto vybavené příplatkovou funkcí servotronic, která mění účinek posilovače v závislosti na rychlosti. Spokojený jsem s ním byl ve většině režimů kromě ostré jízdy v zatáčkách. Tam totiž řízení občas nečekaně změklo, aby pomohlo se správným manévrem. Taková angažovanost se mi vůbec nelíbí. Na záplatovaných okreskách volant trochu tahal za ruce, za což zřejmě mohla i extrémně velká devatenáctipalcová kola.
Bezpečnost
BMW se testů Euro NCAP poprvé účastnilo v roce 2007 a podle tehdejšího systému hodnocení získalo čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, tři za ochranu dětí a dvě za ochranu chodců. O rok později byl testům podroben opět zástupce první generace a ten již získal pět hvězd za ochranu dospělých cestujících, čtyři hvězdy za ochranu dětí a stále jen dvě za ochranu chodců.
Druhá generace modelu 3 byla testována v roce 2012 a získala plný počet hvězd. Nejnovější třetí generace tohoto hatchbacku pak jde ve stopách svého předchůdce a dosáhla rovněž hodnocení v podobě pěti hvězd.
Předmětem testu bylo BMW 3 1.6 CRDi GLS Comfort s pětidvéřovou karoserií hatchback a pohotovostní hmotností 1412 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a sledováním jízdního pruhu.