×

BMW X5

1 200 000 Kč

cena již od

Expertní hodnocení

7.9/10

Co se nám líbí

Rychlé

Prostorné

Výkonný dieselový motor

Co se nám nelíbí

Zaostává s bezpečnostními technologiemi

Ploché pneumatiky zvyšují tvrdost

Nedostatek pocitu řízení

Dá se říci, že třetí generace BMW X5 vykvetla do velmi povedeného SUV. Nový design, výbava a hlavně skvělé jízdní vlastnosti z něj dělají jeden z nejlepších modelů v kategorii. Se žhavou novinkou jsme se krátce svezli na mezinárodních jízdách pro novináře v okolí Lisabonu. A i když jsme s ní ujeli zatím jen několik desítek kilometrů, jsme připraveni se podělit o první dojmy.

Design


Ten, kdo se ve vozech BMW nevyzná, si změn tolik nevšimne. Ale fanoušci a lidé zajímající se o auta dokáží poznat třetí generaci X5 na první pohled. Zatímco první byla taková všelijaká a vzhledově ne moc povedená, druhá přišla s ostřejším vzhledem. Třetí trochu nabobtnala a zakulatila se. Berte ale v potaz, že jsme řídili zatím jen variantu M40i, tedy s M aerodynamickým paketem.

Auto je s délkou 4708 mm o celých 51 mm delší než jeho předchůdce. Narostl také rozvor, konkrétně o 54 mm, auto se i lehce rozšířilo a je o dva milimetry nižší. Celkově působí dominantněji než kdy předtím a stále častěji si ho lidé mohou plést s větším sourozencem BMW X5. To ale pro majitele rozhodně není na škodu.

Nové LED světlomety jsou standard a mají parádní design. Už nenavazují přímo na ledvinky. Za příplatek mohou být adaptivní. Jak svítí jsme nezkoušeli.

Diodová technologie se objevuje už i u mlhovek, takže nemusí mít kulatý tvar, ale jsou podélné.

Ledvinky jsou symbolem BMW desítky let a nikdy nezmizí. Tyto mají aktivní klapky, které se otvírají a zavírají podle potřeby, což prospívá aerodynamice.

2017-bmw-x5-xdrive30d-m-sport-10m.jpg, 142kB

Praktičnost


Kabina vozu se proměnila po vozrou nejnovějších BMW. Jestli jste seděli třeba v nové „pětce“, budete hned vědět kam sáhnout. Za volantem se sedí výš než v běžném autě, to je jasné. Přehled je celkem dobrý, i když jsou sloupky vpředu trochu tlustší.

Výhled šikmo vzad není tak hrozný, jak jsme se báli. Pomáhá vám okénko.

bmw-x5-pricem.jpg, 213kB

Za sportovním volantem M se budete cítit skvěle. Vtáhne vás vyloženě do hry. Je to díky správné velikosti, jeho pořádné tloušťce a měkké kůži, do které pohodlně zaboříte ruce. Tlačítko vyhřívání uprostřed ale působí poněkud směšně.

Ceník


XDRIVE20I1 240 200 Kč

motor: benzinový s turbem , objem motoru: 1998 cm³ , výkon motoru: 135 kw , stálý, nebo přiřaditelný pohon všech kol , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 225/60 R18


XDRIVE30I1 428 700 Kč

motor: benzinový s turbem , objem motoru: 1998 cm³ , výkon motoru: 185 kw , stálý, nebo přiřaditelný pohon všech kol , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 225/60 R18


M40I1 769 300 Kč

motor: benzinový s turbem , objem motoru: 2998 cm³ , výkon motoru: 265 kw , pohon zadní nápravy , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 275/40 R20

Motor


Pod kapotou sází i30 kombi především na přeplňované agregáty, tedy motory s turbem. Základem nicméně zůstala atmosférická benzinová čtrnáctistovka CVVT s výkonem 73,5 kW. Výkonově výše je přeplňovaný litrový tříválec T-GDI o výkonu 88 kW, vrcholem nabídky pak je přeplňovaná čtrnáctistovka T-GDI s výkonem 103 kW.

Naftový čtyřválec 1.6 CRDi je naladěn na 81 nebo 100 kW.

V porovnání s dalšími kombíky velikosti Octavie si i30 s atmosférickým zážehovým motorem vede dynamicky podprůměrně a také spotřebou se řadí jen do průměru. Litrový tříválec je na tom dynamicky o něco lépe, i on jen ale v perspektivě celého segmentu pouze průměrný. Laboratorní spotřeba je ale o pár desetin lepší než u čtrnáctistovky bez turba. Dynamikou nejlepší je 1.4 T-GDI, která je ale stále jen v lepším průměru třídy. Spotřebou je pak mezi atmosférickou 1.4 CVVT a 1.0 T-GDI.

Oba naftové agregáty jsou dynamicky průměrné, kombinovanou spotřebou paliva pod 4,0 l/100 km se ale řadí mezi lepší vozy své kategorie. Modely se samočinnou převodovkou jsou na tom dynamicky i ekonomicky při porovnání s konkurenty o něco hůře.

U hatchbacku jsme testoval i šestistupňovou manuální převodovku spojenou s litrovým tříválcovým benzinovým turbomotorem.

Chod řazení se mezigeneračně nezměnil, což nevadí. Páka se pohybuje po akorát dlouhých drahách tlumeně, precizně, příjemně odkrokovaně. Hezky zapadá k jednotlivým stupňům. Kolem středové polohy trochu zadrhává. Drobné problémy nastávaly tehdy, pokud řidič nesešlápl spojkový pedál až k podlaze. Pak se nemuselo zařazení podařit.

Všechny motory mají v základním provedení šestistupňovou manuální převodovku, 1.4 T-GDI spolu s oběma turbodiesely mají za 50 tisíc korun k dispozici sedmistupňový dvouspojkový automat s možností manuálního řazení pádly pod volantem.

Spotřeba paliva


Na strmých belgických okreskách, které i30 zavedly mimo jiné na okruh ve Spa (na fotce), už šestnáctistovka potřebovala zhruba o litr víc. Sedmilitrová spotřeba platí i pro dálniční přesuny – v případě, že dlouhodobě držíme obvyklých 130 km/h. Takto jde například dojet z Lucemburku až do Prahy (700 km) a využít tak naplno výhodu levného lucemburského benzinu.

Průjezd přes Německo ale umožňuje vyzkoušet i podstatně vyšší rychlosti. BMW udává maximum 195 km/h a s trochou trpělivosti může rychloměr opravdu líznout dvoustovku. Jako dlouhodobě udržitelná rychlost se ale ukázalo 180 km/h, které středně zatížená i30 dokáže snadno držet i do kopce.

BMW je i ve vysokých rychlostech směrově stabilní, navíc se ztrácí relativní hlučnost motoru, která je nejvýraznější mezi 140 a 170 km/h. Samozřejmě ale není nic zadarmo, a tak je potřeba počítat s průměrnou spotřebou 11 l/100 km. To je o polovinu víc než při běžnější stotřicítce…

Řízení


Tady nastal mezigenerační pokrok. Už minulá generace nebyla z tohoto pohledu vůbec špatná, ale novinka má chod volantu ještě o něco plynulejší a strmější, takže řidič nepotřebuje tolik otáček na plný rejd. Řízení vyhovovalo jak při parkování, tak v rychle projížděných zatáčkách a jeho kvalita se přiblížila ke špičce. Díky jeho univerzálnímu chování není třeba různých stupňů nastavení odporu posilovače, jak to mívala minulá generace i30. Snad jen při hodně pomalých rychlostech mi řízení kombíku připadalo trochu jako na nitkách bez tendence k návratu do středové polohy. 

Bezpečnost


BMW X5 se testů Euro NCAP poprvé účastnilo v roce 2007 a podle tehdejšího systému hodnocení získalo čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, tři za ochranu dětí a dvě za ochranu chodců. O rok později byl testům podroben opět zástupce první generace a ten již získal pět hvězd za ochranu dospělých cestujících, čtyři hvězdy za ochranu dětí a stále jen dvě za ochranu chodců.

Druhá generace modelu i30 byla testována v roce 2012 a získala plný počet hvězd. Nejnovější třetí generace tohoto hatchbacku pak jde ve stopách svého předchůdce a dosáhla rovněž hodnocení v podobě pěti hvězd.

Předmětem testu bylo BMW X5 s pětidvéřovou karoserií hatchback a pohotovostní hmotností 1412 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a sledováním jízdního pruhu.