Auto pro ryzí radost z jízdy, které jde v mnoha ohledech proti současným trendům, to je šestá generace sportovního kupé Ford Mustang, ať už ve verzi Fastback, tedy kupé (vedeme jak samostatný model), nebo jako kabriolet Convertible se stahovací plátěnou střechou. Poprvé v půlstoleté historii tohoto modelu se Američané rozhodli pro výrobu verze speciálně určené evropským řidičům.
Design
Design auta se opravdu hodně povedl, i když černý kabriolet se mi zdaleka nelíbil tolik jako žluté kupé. Vůz přitažlivě snoubí sportovnost, agresivitu, americkost a retro odkazy na předchozí generace Mustangu.
Specialitou verze Convertible je samozřejmě stahovací plátěná střecha. Její stažení probíhá pomocí elektromotorku velmi rychle, i s okénky přibližně deset vteřin. Doaretovat, nebo při natahování odaretovat, se ale musí ručně. Skládá se mimo zavazadlový prostor. Manipulovat s ní lze i při pomalé jízdě.
Každý Mustang se chlubí parádními devatenáctipalcovými koly s černým lakováním a emblémem koníka. Verzi GT, tedy osmiválec, poznáte i podle větších brzdových třmenů Brembo.
Provedení GT má i několik dalších podpisů na karoserii.
Módě LED světlometů Ford Mustang nepodlehl, svítí xenony.
Interiér Mustanga nabízí kombinaci luxusu a sportovnosti. Standardem je už od nejlevnější verze například voňavé kožené čalounění.
Objevil jsem sice v kabině některé prvky z Mondea a jiných fordů jako například obrazovku multimediálního systému nebo některé páčky a tlačítka, ale není jich tam zbytečně moc, takže atraktivní interiér působí originálně a svébytně.
Na americké auto jsem byl příjemně překvapen kvalitou materiálů i jejich zpracováním.
Na rozdíl od kupé je ale kabina kabrioletu špatně odhlučněná od aerodynamických šumů i dalších hluků a to i při natažené střeše. Hodně jsem vnímal i hluk od pneumatik. Karoserie se navíc hodně kroutí a vibruje, takže jsem zaregistroval i množství pazvuků, na které jsem si u kupátka nestěžoval.
Praktičnost
Kdybych se chtěl na Mustangovi pořádně vozit, tak tuhle kapitolu rozepíšu co nejpodrobněji. Jestli má tohle auto v porovnání s ostatními nějaké slabiny, pak v rozměrech kabiny a zejména na zadních sedadlech. Uznejte ale, že u sportovního auta existují trochu jiné priority, takže se tu zdržíme jen letmo.
Už jen dostat se na zadní sedadla není vůbec jednoduché. Zapomeňte na nějaké "easy entry". Sprostě se musíte sklonit k hrazdičce posunu sedadla a posunout ho ručně směrem vpřed, a pak druhým pohybem sklopit opěradlo. Drobné ulehčení představuje alespoň klika na zadní části předních sedaček, díky níž si můžete opěradlo sklopit i zezadu, když chcete tato nehostinná místa opustit. V kabrioletu je ale lépe než pod plechovou střechou kupé. Za prvé jsme vzadu naměřili o centimetr víc místa nad hlavou a za druhé se může střecha stáhnout.
Dostat se na jedno ze dvou zadních sedadel přesto nepředstavuje žádnou výhru, Místo na nohy je směšně malé, zvlášť když vezmeme v potaz celkovou délku auta. Ani já se svými 174 cm výšky bych se za sebe bez otlačení kolen nevešel. Zadní místa jsou zkrátka jen pro děti.
Kufr disponuje objemem 332 l, tedy o 76 litrů menším než u kupé. Při měření jsme zjistili, že u kabrioletu je výrazně mělčí. Navíc ho zmenšoval obří reproduktor příplatkové lepší audiosoustavy.
Drobnosti se vejdou pod podlahu kufru místo rezervy.
Ceník
2.3 ECOBOOST1 165 000 Kč
motor: benzinový s turbem , objem motoru: 2300 cm³ , výkon motoru: 233 kw , pohon zadní nápravy , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 255/40 R19
5.0 TI-VCT1 290 000 Kč
motor: benzinový , objem motoru: 4951 cm³ , výkon motoru: 310 kw , pohon zadní nápravy , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 275/40 R19
5.0 TI-VCT AT1 340 000 Kč
motor: benzinový , objem motoru: 4951 cm³ , výkon motoru: 310 kw , pohon zadní nápravy , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 275/40 R19
Motor
Ford Mustang nabízí pouze dva benzinové motory - Čtyřválec s turbem pro ty, kterým záleží na spotřebě, a osmiválec bez turba, kteří preferují americkou klasiku.
Ano, Ford Mustang vychází vstříc nostalgickým petrolheadům, pro které jsou vysokoobjemové benzinové motory s velkým počtem válců božstvem. Osmiválec s atmosférickým plněním, tedy bez turba, s pětilitrovým objemem a maximálním výkonem 307 kW je přiblíží nirváně. Otázkou je, jestli kombinovaná spotřeba 13,6 l ve verzi s manuálním řazením (o deci více než u kupé) nebude tvrdým přistáním do reality. Čtete dobře, Ford Mustang nabídne jako jedno z mála aut s osmiválcem klasickou ručně řazenou převodovku se šesti stupni. Automat je k dispozici také, a dokonce s nižší spotřebou.
Sportovní jezdce kromě výkonu zaujme i zrychlení z 0 na 100 km/h během 4,8 s a maximální rychlost 250 km/h, kterou jsme na německé dálnici s kupé podle GPS několikrát překonali, nejvíce o 7 km/h.
Pro racionálněji smýšlející zájemce o Mustang tady je čtyřválec 2.3 EcoBoost s turbem. Přestože si vystačí s polovinou válců i objemu, jeho jízdní výkony se "plnotučné" verzi blíží. Maximálně vyvine 231 kW a z místa na stovku sprintuje za 5,8 s. Výrobcem udávanou nejvyšší rychlost 233 km/h jsme překročili o 6 km/h. U pumpy navíc zaplatíte o dost méně. Výrobce slibuje spotřebu 8,2 l, v reálu jsme naměřili při podobném stylu jízdy spotřebu přibližně o třetinu nižší než u osmiválce.
Spotřeba paliva
Když jsme vám na tomto místě představovali Mustang GT modelového roku 2011 se zcela novým pětilitrovým osmiválcem, očekávali jsme, že jeho výkon bude přinejmenším konkurenceschopný. To se nakonec potvrdilo, ale zvědavi jsme byli i na definitivní hodnoty spotřeby paliva. Ty jsou nakonec ještě lepší než se udávalo v předběžných odhadech, vždyť ve městě si tato bestie osazená šestistupňovou převodovkou s manálním řazením vystačí v průměru se 13,8 l/100 km a na dálnici s rovnými 9,0 l/100 km (šestistupňový „automat“ tyto hodnoty pozmění na 13,0, resp. 9,4 l/100 km). Novinka je tak hospodárnější než dosavadní osmiválec 4,6 l, ovšem i s ním jsme během testu uveřejněného na tomto místě dosahovali při klidné jízdě spotřeby okolo hranice 10,0 l/100 km.
Řízení
Také sportovně tuhé a to i v normálním módu.
Na rozdíl od řazení ale tady pro holky a slabší jedince existuje záchrana v podobě možnosti nastavení intenzity a módu Comfort. Ani v něm řízení neopouští sportovnost v podobě krátkého převodu. Stačí malý pohyb volantem a auto změní směr. Řízení velmi dobře informuje o tom, co se děje pod koly a umožňuje bleskovou reakci, která je u auta s pohonem zadních kol dost často potřeba.
Samozřejmě existuje i sportovní režim, který mi ale přišel i při hodně ostré jízdě až extrémně tuhý.
Připadalo mi, že se u kabrioletu do řízení mnohem více přenášejí vibrace při přejezdu nerovností než u kupé.
Bezpečnost
Ford Mustang byl mezi prvními vozy, jejichž hodnocení organizace Euro NCAP zveřejnila začátkem letošního roku a ohromil tehdy ziskem pouhých dvou hvězd. Nové hodnocení přidává jednu hvězdu navíc.
Ford Mustang z testů Euro NCAP koncem letošního ledna odjížděl s hodnocením v podobě pouhých dvou hvězd. Mateřská automobilka s tímto hodnocením samozřejmě nemohla být spokojená, a proto provedla jisté úpravy, jejichž cílem je jeho vylepšení, což se do jisté míry zdařilo.
Ford u vozů modelové řady Mustang objednaných od července letošního roku provedl několik změn ve standardní výbavy, do níž zařadil systémy autonomního nouzové brzdění s detekcí chodců a varováním před nárazem. Podle oficiálních materiálů Euro NCAP došlo i na úpravy bezpečnostních pásů a airbagů řidiče i předního spolujezdce. Tato úprava stojí za přehodnocením v lednu zveřejněných výsledků a udělení trojice hvězd.